Boek review + give-away: 100% suikervrij voor kinderen

In mijn boekenkast liggen stapels boeken rond het thema “minderen met suiker” en “bakken zonder suiker”. Helemaal suikervrij zal ik nooit worden (vind het nogal ver gaan persoonlijk), maar ik vind het wél interessant om er bij stil te staan en er bewuster mee om te gaan.

Ik was dus super blij toen ik het boek “100% suikervrij voor kinderen” in handen kreeg. Het boek staat vol praktische tips, voor thuis en op school, voor traktaties en feestjes…. In het boek vind je heel wat algemene uitleg, maar ook dagmenu’s en recepten voor kinderen tussen 0 en 12.  Het boek is leuk aangepakt (niet enkel droge theorie), er staan ook spelletjes in die zowel kinderen als ouders bewuster maakt van hun suikerinname.

100-suikervrij-voor-kinderen-carola-van-bemmelen-ester-wiemer

Om een voorbeeld te geven: Volgens de wereldgezondheidsorganisatie mogen kinderen maximum 3 suikerklontjes per dag, terwijl ze er in de praktijk tussen de 35 a 45 binnenkrijgen, zo zegt het boek. Hoog tijd om wat meer bewustzijn te creëren dus. De grootste suikerleveranciers bij kinderen zijn: dranken (denk: sapjes, yoghurt drankjes, frisdranken), dessertjes en ontbijtgranen (pudding, fruityoghurt, cornflakes), hartige snacks (zoals chips, pizza, pasta, witte rijst), zogenoemde verantwoorde snacks (zoals mueslierepen, sultana koeken, ontbijtkoek) en tenslotte: tarwebrood en beleg (choco, hagelslag, confituur,….). Alleen de eerste twee in dit lijstje zijn al meteen verantwoordelijk voor 50% van de suikerconsumptie bij kinderen. Het goede nieuws is dus, dat je eigenlijk al vrij makkelijk (gezond ontbijt, geen frisdranken) de suikerconsumptie drastisch kan terugschroeven.

Dit boek is een echte eye-opener en, ik zei het eerder al: ik ben zeker geen voorstander van compleet suikervrij en ik geloof ook niet in “suiker is de duivel” roepende mensen, maar ik geloof wél dat minder suiker écht wel beter en gezonder is. Je kinderen bewust leren omspringen met voeding (en voornamelijk suikerinname) is in deze tijden (waarin het zo makkelijk is om je vol te proppen met rommel) gewoon ontzettend belangrijk.

Ik gebruik het boek dus om meer kennis op te doen rond suiker en de gevaren er van (tandbederf, overgewicht, gedragsproblemen en diabetes) én bovenal ter inspiratie voor lekkere en vooral gezondere alternatieven.

Het goede nieuws is dat ik ook één exemplaar weg mag geven.
Wil jij je kans maken? Surf dan snel naar mijn andere blog en laat gewoon een comment achter.

Meedoen kan tem volgende Woensdag. Veel succes!