Lenteweek, dag 2: Glutengekte en broodbuik met recept voor notenbrood

Door de komst (en de hype) van De Voedselzandloper en Broodbuik eten steeds meer mensen minder brood. Smoothies, fancy slaatjes of andere vervangers kennen een revival. Van brood zou je dik worden, en gluten zouden slecht zijn voor onze darmen….Wie meer info wilt over deze glutengekte en/of broodbuiken, kan altijd terecht bij de Lenteweek pagina van A. Vogel.

Wij eten hier wel nog brood, maar opmerkelijk minder dan vroeger. Wij vervangen ons brood door noten, fruit, zaden en pitten en natuurlijk ook havermout. Voor wie spaarzaam om wil gaan met granen kan bijvoorbeeld ook’s kiezen voor zilvervliesrijst, boekweit, amaranth, quinoa of havermout.

Als wij brood kopen, kopen we meestal een speltbrood. Dit bevat wel gluten, maar deze worden over het algemeen beter verdragen dan tarwe. Voor wie zelf aan de slag wilt gaan, deel ik alvast graag dit receptje mee voor notenbrood.

Nodig:
1 kopje als maatbeker en vervolgens 1 kopje van:
zonnebloempitten
Sesamzaadjes
Hazelnoten of walnoten, grof gehakt
amandelen, grof gehakt
pompoenpitten
ongebroken lijnzaad
1/3 kop (of 80ml) kokosolie
5 eieren
1tl zout

Eventueel:
gedroogde gojibessen, bosbessen of kersen
rozijnen
kaneel
citroen-of sinaasappelrasp

Doen:
Smelt de kokosolie in een klein pannetje en laat een beetje afkoelen tot het niet meer heet is. Doe de olie samen met de eieren en het zout in een grote kom en meng door elkaar. Roer de noten, zaden en eventuele optionele ingrediënten erdoor. Giet het mengsel in ene ingevette cakeblik en bak in een 45-tal minuten. Test met een prikker of het gaar is (en je de prikker proper en droog eruit komt dus). Wacht tot het brood helemaal afgekoeld is voor je het er uit haalt.

Smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *