Wat wij eten…inspiratie voor een gezond (kinder)ontbijt!

Veel mensen lijken te denken dat gezond eten of ontbijten gelijk staat met massa’s tijdsrovende dingen.

Niets is minder waar vind ik. Vorig schooljaar moest ik elke ochtend trekken en sleuren om mijn kinderen toch maar iets binnen te laten spelen bij het ontbijt. Vooral Ellis is geen grote broodeter dus het was soms echt zoeken en zagen om haar zonder lege maag naar school te krijgen. Nu eet ze nog altijd niet veel, vaak zelfs alleen maar fruit, maar da’s nog altijd beter dan niets. Sinds kort eet ze ook al’s notenmengeling met yoghourt. Havermout eet ze (nog) niet graag. Jools is er daarentegen verslaafd aan. Ze zou het elke dag willen eten, maar ik probeer toch wat te varieren.

Nu we iets meer werk maken van het ontbijt eten ze met zoveel meer plezier zodat die extra bereidingstijd ruimschoots ingehaald wordt. Bovendien kan je heel snel veel lekkere dingen op tafel toveren. Het moet niet altijd mega ingewikkeld zijn. Ter inspiratie nam ik een week lang foto’s van ons ontbijt. Kijk maar mee:

Op maandag hielden we het redelijk simpel. Kiwi en banaan voor Ellis en simpele pure havermout voor Jools. Ik ging voor een smoothie van banaan, rode vruchten, lucuma en kokos.

 Ook ‘s avonds kozen we voor iets simpel aangezien we vergeten waren brood te kopen. Krakotjes met avocado en kerstomaatjes dus én een tas verse soep. Meer moet het soms niet zijn, toch?

Dinsdag kozen we allemaal voor kiwi. Jools ging voor een gezonde notenmengeling met melk. Ik voor gezonde noten met griekse yoghourt, chia zaad, goi bessen en kiwi. Zie die kleuren! Heerlijk toch? Super lekker én gezond, wat wilt een mens nog meer?

Woensdag ging Jools weer voor havermout, waar ze dan zelf nog schijfjes banaan bij sneed. Daarna aten de kinderen elk nog een halve avocado uit het vuistje.

Donderdag smulden we van mijn super lekker havermout ontbijtcake. Als ge die nu nog niet gemaakt hebt, zijt ge goed zot. Super lekker en zo gemakkelijk! Hierbij een fotootje van de binnenkant. De aandachtige kijker ziet dat het een hectische ochtend was, waardoor ik op kantoor pas ontbeet.

Op vrijdag at Ellis een dikke snee pompoenpittenbrood met kippenwit en een mandarijntje.

Jools ging voor gezonde notenmengeling met griekse yoghourt, chiazaad en een streepje honing.

Ik maakte voor iedereen nog een smoothie met banaan, bosvruchten en havermout:

Zo veel tijd kruipt daar allemaal niet in vind ik. De blender spoel ik telkens meteen uit en daarna gaat hij meestal de wasmachine in. Havermout koken, duurt al bij al een paar minuten. Ondertussen drinkt Jools wat melk of wordt ze rustig wakker. En kiwi is ook snel gesneden hé. Van wekker (7u) tot vertrekken naar school (8u) duurt bij ons een uurtje, dus het is zeker niet dat wij hiervoor belachelijk vroeg opstaan. Met een beetje goede wil en goede voorbereiding geraakt een mens al een heel eind.

Benieuwd wat bij jullie zoal op de ontbijttafel verschijnt? Zien jullie havermout meer als een weekend-tractatie? Of beginnen jullie er helemaal niet aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *